Konsultrollen...

Nu har jag varit konsult i drygt en månad. Det är många saker man måste lära sig som konsult. En är att sälja sig själv till en uppdragsgivare. Missförstå mig nu inte. Med sälja menar jag sälja in sina kunskaper så att de väljer just dig. Man ska ta fram alla positiva och bra saker som passar för just den industri man är uppdragsaktuell för. Men hur gör man det på bästa sätt? Jag har blivit uppfostrad med att inte skryta och det är väl egentligen inte det det handlar om utan mer försöka visa allt man kan utan att för den skull dra några lögner. Man ska ju upp till bevis också... Jag har svårt för den delen, säljdelen. Jag måste bli bättre på att visa att jag kan och att jag duger till olika uppgifter. Att jag faktiskt klarar av mer än vad mitt CV visar. Man får en chans att visa vem man är och vad man kan... Jag är inte van vid att behöva vara "upp till bevis". Jag är van vid att uppdragsgivaren litar på att min kunskap och mina erfarenheter räcker till....

Hittills har jag varit på två intervjuer. Den första beslutade sig för att jag inte riktigt hade rätt profil och den andra att jag inte riktigt hade "tyngden" för att klara av uppgiften... Kanske har de rätt - eller snarare "kunden har alltid rätt". Jag har å andra sidan haft ett par uppdrag på kontoret vilket har inneburit att jag har fått lära mig saker jag inte kunde förut - och det är alltid kul :)

Någon som har ett förslag på hur man ska kunna visa att man är bättre än CV:t visar utan att man skryter och säger saker man inte kan stå för sedan?

Kramar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0